Jak pisać prezentacje YPEF - odpowiedzi na pytania
25/02/2015
Szanowni Państwo,
mając na uwadze sugestie nauczycieli i uczestników konkursu YPEF w Polsce i innych krajach europejskich wprowadziliśmy w tym roku zmiany w formule eliminacji do konkursu w Polsce, czyniąc je bez wątpienia bardziej atrakcyjnymi i efektywnymi. Zespoły uczestniczące w konkursie przygotowują prezentacje multimedialne związane z tematem „Forest in Poland and Europe. Characteristics and management”. Przygotowanie prezentacji wyzwala w zespole samodzielność, pozwala na znacznie skuteczniejsze przyswojenie większej wiedzy, uczy analitycznego ujęcia tematu i znacznie lepiej przygotowuje zespół do finału europejskiego, którego uczestnicy będą poddani podobnemu zadaniu w międzynarodowych zespołach.
Pytania może budzić zakres tematyczny prezentacji. Zgodnie z regulaminem praca może stanowić ogólne omówienie tematu lub może skupić się na jednym z aspektów zagadnienia wybranym przez zespół.
Dla przykładu prezentacja może stanowić krótki opis
- Charakterystyki znanego młodzieży lasu na tle regionu,Polski czy Europy
- Popularnych i rzadkich gatunków flory i fauny w jednym z krajów lub w regionie
- Gatunków chronionych i ich siedlisk
- Lesistości danego kraju lub całej Europy i jej zmian
- Obszarów Natura 2000
- Parków Narodowych
- Struktury własności leśnej i dostępności lasów
- Wielkości pozyskania surowca drzewnego w różnych formach własności
- Funkcji pozaprodukcyjnych i wiązania CO2
Zachęcamy do wskazania relacji między poszczególnymi elementami np. wielkość zalesienia i jego zmian lub wielkość pozyskania surowca drzewnego w zależności od struktury własności leśnej i struktury wiekowej lasów.
Odpowiadając na pojawiające się pytania o zasady oceny chcielibyśmy zapewnić, że oprócz wiedzy zawartej w krótkich prezentacjach liczyć się będzie inwencja. Prezentacje powinny być wyrazem osobistego zaangażowania młodych autorów a nie tylko popisem możliwości programu komputerowego.
Liczymy, że wzorem ubiegłych lat nauczyciele koordynatorzy roku otoczą opieką uczestników konkursu i zachęcą ich do samodzielnej pracy.
Z poważaniem
Andrzej Kawalec
Michał Orzechowski
Międzynarodowa Komisja YPEF